Руководство по ролевой игре

Материал из SS220 Skyrat Wiki (SS13)
Перейти к навигации Перейти к поиску
Политики Skyrat
Вернуться на страницу политики

Руководство по улучшению уровня Ролевой игры

Авторы оригинала: WehWeh and Nerevar

What is Roleplay

Руководство по улучшению уровня Ролевой игры

Что такое Ролевая игра (Roleplay)?

Ролевая игра - это совместная социальная активность, в которой игроки взаимодействуют друг с другом, создавая совместную историю, как актеры на сцене. Из-за коллективной природы этой активности игроки должны следовать набору правил и стандартов, чтобы все работало, в противном случае это становится больше похоже на импровизацию, а не на ролевую игру. В основе этих ожиданий каждый актер должен реагировать разумным образом на действия других актеров, чтобы создать совместную сюжетную линию, и каждый актер должен следовать установленному стандарту, чтобы не нарушить погружение в игру.

Игроки должны понимать, что они должны взаимодействовать друг с другом и добавлять в историю, не нарушая погружения. Из-за социальной и общинной природы деятельности они должны быть готовы слушать, адаптироваться и улучшать свои навыки, чтобы соответствовать сообществу и его стандартам. Однако не стоит ошибаться, думая, что социальная природа игры означает, что это место только для того, чтобы проводить время с друзьями за счет ролевой игры или других игроков. Если они хотят внеигрового общения, то им следует пользоваться гост-кафе, которое наиболее подходит для ООС-социальной активности.

Стандарты ролевого отыгрыша

Несоблюдение ролевого отыгрыша может привести к нарушению иммерсии, которое в большинстве случаев является поведением с низким уровнем ролевой игры (LRP). Самое явное проявление этого связано с нежеланием игроков ролевой игры вести себя добросовестно. Такие игроки заинтересованы больше в том, чтобы действовать таким образом, чтобы развлекать себя, обычно за счет других игроков, пытающихся сохранить иммерсию. Такие игроки могут быть подвержены немедленному бану.

Однако не всякое LRP обязательно является проявлением плохой воли. Она может проявляться и другими способами, совершенно добросовестными. Даже хорошие игроки, имеющие лучшие намерения, могут совершать ошибки, выдавая себя за LRP через грамматику, плохие идеи или иногда из-за бездумности и лени. Поэтому они всегда должны быть готовы к изменениям и адаптации, когда получают критику от других, включая администрации. Хотя мы не заинтересованы в наказании хороших игроков за ошибки, которые могут совершить все, мы можем принимать меры, если игрок постоянно совершает эти ошибки без улучшения ситуации.

Трудоустроенность

  • Соблюдение минимальных требований

Персонажи должны реалистично соответствовать минимальным требованиям своих профессий. Все квалифицированные работы, такие как работа в науке, медицине и инженерии, должны знать, как читать, писать и обладать необходимыми навыками для выполнения работы с относительной компетентностью. Это означает, что нет неграмотных инженеров, ученых и т.д. Неквалифицированные работы не имеют такого требования.

  • Правдоподобный фон и история
  • Сотрудничество с коллегами
  • Следование цепочке командования

Искренность в ролевой игре

Принимайте ролевую игру серьезно и с уважением к другим. Не проявляйте "мемное" поведение или не злоупотребляйте современными оборотами типа "sus", "cope", "Уву" и т.д. Шутки внутри персонажа не являются "мемами". Веселье, которое не ломает персонажа или атмосферу, вполне приемлемо. Не используйте текстовый сленг вне личных сообщений, такой как "TTYL", "lol", "wtf", "База".

Последовательность

  • Сохранение внутренней последовательности ценностей и принципов персонажа, при этом допуская долгосрочное развитие.
  • Сохранение внутренней последовательности личности персонажа, при этом допуская долгосрочное развитие.
  • Сохранение навыков персонажа на должном уровне в соответствии с его профессией, при этом допуская долгосрочное развитие.

Виды низкокачественной ролевой игры

LRP из-за неправдоподобности

Игрок может проявлять LRP из-за того, что его персонаж не имеет основы в правдоподобной реальности, т.е. LRP из-за неправдоподобности. Skyrat - это дом для высоко гибкого сеттинга с широким использованием для создания "необычных" персонажей. Например, наш сервер происходит на фронтире, где стандарты занятости не жесткие. Преступники, нежелательные личности и менее подходящие люди могут работать на станции, потому что NanoTrasen не обращает внимания на многие преступления из-за расстояния от ядра миров Солнечной Федерации, что делает их на фронтире почти незначительным фактором.

  • Реалистичный уровень 'мощи'

Иногда некоторые характеристики могут показаться очень интересными или уникальными, например, если ваш персонаж столетний, склонный к убийствам или никогда не умирающий. Однако важно убедиться, что эти характеристики не нарушают атмосферы игры и не кажутся чрезмерно неуместными. Никто не является главным героем или главным персонажем, и в большинстве случаев мы играем за людей, которых можно встретить на улице. Вы не встречаете нейрохирургов/ядерных техников/спецназовцев, но встречаете врачей и ремонтных рабочих. Уникальность сама по себе не делает персонажей привлекательными для других.

  • Эмпатия

Важно, чтобы вашим персонажем можно было проникнуться и понять его. Если ваш персонаж слишком далек от всех нас, почему мы должны к нему привязываться? Какие связи мы можем создать с кем-то, кто находится на совершенно другом уровне? Если бы ваш персонаж не был семисотлетним таяраном, который может менять облик, дышать огнем, никогда не умирать и всегда умудряться не быть уволенным компанией, то что заставит людей следить за этим персонажем или наслаждаться обществом с ним? Почему он вообще здесь, на окраине, занимается уборкой полов?

  • Наличие недостатков

Чтобы создать хорошо выстроенного персонажа, не являющегося «сильнее всех», важно дать ему значимые недостатки и слабости характера. Нужно не только учитывать мечты и идеалы персонажа, но и информацию о том, с чем ему трудно справляться или кем ему трудно быть. Разнообразьте его, думая о навыках, которые ему трудно освоить, эмоциях, которые ему трудно подавить, или о том, на что он слишком много обращает внимания и переживает насчет этого.

LRP из-за плохого исполнения

  • Идея/Намерение

Например, вы можете играть персонажа, который не понимает обычных социальных норм, например, вы играете фелинида с особенностями кошки. Кажется, интересным взять на себя некоторые черты кошек, такие как дарение людям мертвых животных, но если вы это выполните плохо, есть большой шанс, что вы покажетесь LRP игроком. Попробуйте использовать эмоции, чтобы «показать» игрокам вашу характеристику, иначе они могут задаться вопросом: «это персонаж или что-то, что он делает, потому что это забавно?» У них не будет эмоций, текста или ключей контекста, чтобы понять, что вы делаете и почему вы мотивированы делать это.

Необходимо приложить усилия, чтобы подчеркнуть, почему персонаж так делает. Нужно серьезно попытаться создать ощущение, что вы из другой культуры и пытаетесь адаптироваться. Вы должны реагировать на то, что делают другие, адаптироваться и развивать своего персонажа впоследствии.

В конечном итоге, если это выглядит как LRP, чувствуется как LRP и не имеет смысла, это все равно LRP, несмотря на лучшие намерения.

LRP by Lazy Assholery

Asshole characters can be fantastic in moderation. They can shake up social dynamics, and bring something fresh to the table. However, while these characters can be very compelling and fun, efforts to play one can quickly run sour if one isn’t careful. You will need to be careful to avoid being a nusiance or a drain on other players. Know when to be an asshole. Know when not to be.

  • High Effort

Effort has to be placed to roleplay this kind of character so that people have something to work with. Roleplay can’t live off just ‘fuck you’ and attacking people all the time. It’s important to show, not tell, that your character is meant to be a jerk or a bitch. It’s equally important to make sure that being a jerk isn’t the only facet of their personality.

  • Distinction Between OOC/IC

Tone is never clear over text, nor is reasoning always clear when it comes to a rude character. How many times have you been unclear as to whether a character’s just doing a bit/doing a gimmick, or whether they’re letting their feelings spill into their play? Always put in the effort to let someone be assured that you’re roleplaying a scenario, rather than being venomous as a player.

  • Easy Interaction

Characters, naturally, don’t always need to be people we can get along with. Being a perfect, cooperative angel is not what we’re always looking for. However, if a character’s distant to the point it feels like they aren’t even reading your messages; there’s a problem that’s started. It’s on you, the player, to have your characters be someone people can interact with, without them being flat-out impossible to deal with. It’s important to let up sometimes; no one should always be a jerk to everyone who talks to them, and even when they are, the true cold shoulder shouldn’t be common.

  • Reasoning

Make sure there’s an actual ‘why’ as to your character being this way. No one is just born unlikable, and no one exists in a perpetual state of being a jerk. Think about what might’ve happened to your character in their past, think about what soft spots they might have, and even think about what might start rehabilitating them. It’s easy for people to tell a character that’s a jerk for the sake of it.

LRP by Acting Like You’re in Single Player

  • Characters do not exist in isolation.

Roleplay is, as said, a social activity. While this is also a somewhat normal video game, we place roleplay before mechanics wherever physically possible. Even if your character is a loner or an introvert on purpose, it’s on you to leave some hooks for others to roleplay with. If your character does nothing but put off classic ‘leave me alone’ signals, it’ll be extremely hard to interact with your character and harder to have fun with them too.

  • Skipping Over Roleplay

Roleplay is necessary at all times, though the standards are naturally laxer when mechanical situations arise that prevent you from interacting. A ticking timebomb or a detonating supermatter is a good reason to swap over to mechanics and get to work immediately, while a patient with a 1% inflamed appendix or someone without their combat indicator on holding a weapon is not an excuse to jump straight to mechanics. There are times when a person essentially has the choice to not roleplay even when it’s possible, and we’d vastly prefer you to choose roleplay. It’s possible to skip over social interaction in the kitchen, for instance, by making yourself and others a bunch of nutriment pills at chemistry, but this deprives both you and others (let alone the chef) of interaction.

  • Characters must react to others and consequences.

It’s not encouraged for players to completely ignore others. Roleplay should be responded to with roleplay, and emotes should especially be followed with emotes; when convenient. However, it’s also encouraged for players to understand that their actions have consequences, and sometimes ‘no’ is an answer. Breaking character to firebomb Cargo for them denying you an item with valid reasoning, or wordlessly attacking someone for inconveniencing your character, are both against the spirit of what we’re going for as a roleplay server. Likewise, ignoring a hostage situation to flip or spin or break character to tell the antagonist that you can just be revived at Medical, is also not what we’re looking for.

LRP by Lack of Effort

  • Not using emotes enough in normal roleplaying situations

As a roleplay-focused community, we do both expect and encourage players to get comfortable with using the emote key more often. Casually throwing in emotes here and there can do a great deal to help humanize your character, and to help offer a window into your mind regarding ‘what my character’s currently doing/posed like/like as a person.’ Much of what defines a person as a certain personality is not only what they say, but their body language and nonverbal cues too.

Throwing in emotes in between dialogue like “huffs, bristling up and broadening her shoulders,” or “fidgets with her jacket zipper pull, the anxious sound of the tab over iron teeth being easily heard,” or even just “slams her fist against the table, her teeth on display,” can add a lot to the experience, and it shows that you’re willing to put in the effort to portray a character.

We do also encourage players to do more long-form emotes when time does permit, too, especially in calmer scenarios like the bar. However, if you’re not the type to ever make an emote at all, even when the situation does permit easy writing, this may not be the server for you. We don’t always expect our players to jam out paragraphs of emotes at a time, and obviously, we will offer you an incredible amount of slack in situations like doing surgery, but you will be frowned upon for never doing any emotes.

  • Relying too much on mechanics and not enough on emotes

Often, mechanics both can and should be substituted with roleplay. While not everything can be done in this way, as not even the most poetic emote can kill a man, it’s preferable in many situations to try roleplay instead. For instance, intimidating someone using a gun can be done by simply shooting at them, but it’s also fully possible to try an emote. Adopt a menacing stance, spin your revolver, and tell them what they have to do if they want to see the next sunrise. Conversely, instead of spinflipclapping and pixelshifting around nonstop because someone dared make you wait longer than five seconds, try an emote about your character anxiously shifting from foot to foot and fiddling with their belt loops. If you are confined solely to mechanics and refuse to do any sort of writing, you’re probably not going to fit in here.

  • Not spending the effort to show how your character is acting

Ultimately, if you are not going to put in the effort to emote and show what your character is doing, this is not the server for you. We are not asking much besides some effort with writing.

LRP by No Value for Life

  • Have a sense of self-preservation, no matter who you are playing as.

Frontiersmen are tough people. Naturally, many characters aboard the station will be people that are somewhat used to pain or physical struggle, and we naturally do not expect every crewmember to be a complete coward.

However, it’s important to still roleplay that your life and body have value, as in having a sense of self-preservation. Being completely lackadaisical about your death is not what we’re looking for, no matter what offscreen means of resurrection your character supposedly has. One should not be casual and joke about losing limbs, or begging an antag to finally shoot them in the head and ‘get it over with’ just as a casual taunt.

At the end of the day, your character has a life off-station, and that life is not, in our eyes, worth throwing entirely away for five seconds of laughs or to be the one-man hero that hunted down an antag. You will violate policy if you are completely lackadaisical about losing your own life/getting grievously injured.

You do not need to roleplay as if you are a coward, but you must have a sense of self-preservation. Being fool-hardy does not make you look cool. It just makes you look like you can’t roleplay. Additionally, if you roleplay as if other peoples’ lives and bodies also have no value, you will face a DNR/pacification/server ban. Rhetoric such as ‘go ahead and kill them, we can just clone them’ or ‘Central can revive them’ or any similar phrases in what’s meant to be a tense lives-at-stake situation is completely against the spirit of what we’re doing here.

Lastly, if you always go right to murdering someone where simply disabling/capturing them will do, you may also be talked to by staff.

LRP by Protagonist/Sore Loser Syndrome

At the end of the day, we’re all just another employee. We’re all cogs in the machine, and in the infinite universe, our characters are a speck. That’s okay. It’s what we intended with the setting we’re in. It’s important to keep this fact in mind when designing your character and to remember that when it comes to being ‘just another employee,’ your character will sometimes lose.

That’s, also, okay. While we all relish in victory and tales of overcoming greater odds, it’s necessary to allow your character to lose in the first place. Circumventing being fired or disciplined with ‘I have a special deal with the CEO,’ or circumventing being held captive with ‘I have an offscreen means of guaranteed revival’ feels less like employing a character’s background creatively, and more like a self-insert too precious for the player to see struggle.

‘Protagonist syndrome’ often comes with the concept of ‘playing the hero.’ Space Station 13 is a multiplayer game, and like most other multiplayer games, there aren’t protagonists, so don’t force yourself into being one. You will die and have bad things happen to you, that are inherent to the nature of the game, what matters is how you handle those things.

If you can roll with the punches and accept defeat at times, you’ll have a far more enjoyable experience, and you’ll be able to show an angle to your character that you otherwise wouldn’t. But stuff like a Janitor tackle-gloving a highly-trained Syndicate agent after they say “Please evacuate, I’m about to set off a bomb,” isn’t what we’re looking for. Always trying to be the ‘hero’ of the story, even when it makes no real sense, is both gamey and against our roleplay standards.

LRP by Mixing OOC and IC

It’s important to remember that roleplay consists of, well, roleplaying a character. They’re not you and should never be. We do embrace characters that may have some similar traits to you, the player, but characters should not be a vehicle for the player’s exact thoughts or desires. Self-inserts are a poor character type to have to deal with, both for those who play them and for those who play with them. Everything that happens to your character should not be felt as if it’s happening to you, the player, especially given bad things are almost always inevitable in a roleplay. For those that play alongside self-inserts, interactions can feel limited and potentially risky as one doesn’t want to do anything that might hurt the character.

Common traits of self-inserts are anything between the player getting upset when the character doesn’t get what they want when a player has little to no variation between their characters’ personalities, or if they’re simply viscerally incapable of letting their character lose or be poked fun at. This halts roleplay.

On the other hand, IC and OOC should be kept separate, as this is an entirely separate world with entirely separate people from ours. For example, if someone is playing a speciest in a well-thought-out, thoroughly-roleplayed fashion, you should not be hitting them with caustic messages in LOOC or thinly-veiled OOC-in-IC in your dialogue. If a character breaks up with yours, it isn’t the player cutting you off; it’s just a scene in a roleplay, it’s nothing deeper than that. However, if you are OOCly uncomfortable with the current scene, such as a roleplay featuring topics you might find traumatizing or triggering, please do not hesitate to tell the other player in LOOC; and contact staff if they refuse to stop. Roleplay is about the effort made to both create a story with someone, and to make it fun with them. If scenes are legitimately unfun for you OOCly, we’re happy to help correct them within reason.

Roleplay Assistance

Third Party Roleplay Guide: https://springhole.net/writing/how-to-write-character-who-are-different-from-you.htm

https://springhole.net/writing/spot-and-handle-parasitic-roleplayers.htm

https://springhole.net/writing/character-core-drives.htm

https://springhole.net/writing/why-people-might-not-want-to-roleplay-with-you.htm

https://springhole.net/writing/general-roleplaying-tips-and-advice.htm


Политики Skyrat